13.9 C
Tehran
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
No menu items!
خانه نکات مهم بازار خودرو بررسی تاثیر ورشکستگی احتمالی سانگ یانگ بر بازار خودرو ایران

بررسی تاثیر ورشکستگی احتمالی سانگ یانگ بر بازار خودرو ایران

تاثیر ورشکستگی احتمالی سانگ یانگ کره جنوبی بر روی بازار خودرو ایران

بررسی تاثیر ورشکستگی احتمالی سانگ یانگ بر بازار خودرو ایران

بعد از بررسی اکثر سایت های خبری ایرانی در مورد خبر ورشکستگی شرکت سانگ یانگ موتور کره جنوبی که هر کدام به نقل از سایت دیگری فقط خبر را نقل کرده اند به سایت اتوویک رسیدیم. که این سایت هم به صورت رسمی از طرف سانگ یانگ این خبر را منتشر نکرده است. برای اظهار نظر بهتر به سایت سانگ یانگ و سایت گروه صنعتی ماهیندار هند که 75 درصد سهام سانگ یانگ را از سال 2010 در اختیار دارد سر زده و این خبر را در آنجا نیز بررسی کردیم.

این مقاله را در دو بخش آماده کرده ایم:

1-بررسی خبر ورشکستگی شرکت سانگ یانگ

2-تاثیر این خبر بر روی بازار برند خودرو سانگ یانگ در ایران

شرکت خودرو ساز سانگ یانگ کره جنوبی که اولین برند تولید کننده خودرو در کشور کره می باشد با توجه به مشکلات اقتصادی که در دنیا به علت وجود ویروس کرونا ایجاد شده است نتوانسته است وام 55 میلیون دلاری را که دریافت کرده باز پرداخت نماید و در ادامه برای اجرای طرح های توسعه ای خود، نیاز به وام بیشتری دارد. پس  سانگ یانگ با بدهی بانکی زیادی روبرو است و فروش خودرو های آن بیش از 20 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.به همین منظور هیئت مدیره سانگ یانگ یک طرح تجاری 3 ساله را آماده و برای شرکت ماهیندرا ارسال کرده و از شریک تجاری خود خواسته است که با سرمایه گذاری جدید خود در سانگ یانگ، این شرکت را از این بحران مالی نجات دهد.ولی شرکت ماهیندرا هنوز جواب قطعی به این درخواست سانگ یانگ نداده است و اعلام کرده که  مایل است سهام مالکیت خود در سانگ یانگ را واگذار کند.

از طرفی دیگر کارشناسان خودرویی معتقد اند با توجه به اینکه بخش اعظم سهام سانگ یانگ برای ماهیندرا هند می باشد دولت کره جنوبی نیز نتواند حمایت مناسبی از این شرکت خودرو ساز داشته باشد.

 شرکت سانگ یانگ از دادگاه حداکثر سه ماه برای مذاکره با ذینفعان و طلبکاران برای پرداخت بدهی و حل و فصل مسائل و یا پیداکردن شریک تجاری جدید درخواست زمان داده است.

همچنین وزارت تجارت کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرده : “صرف نظر از پرونده سانگ یانگ برای دریافت وثیقه دادگاه ، مذاکرات معامله فروش سانگ یانگ هنوز در کره جنوبی و سراسر نمایندگی هایش ادامه دارد.”

حالا سوال مهم این است که اگر شرکت سانگ یانگ، ورشکسته شود وضعیت خودروهای موجود این برند در ایران به چه شکل می شود. کارشناسان سایت کارپیج این مورد را با اعلام فاکتور های زیر بررسی نموده اند:

1-سرمایه گذاری دوباره ماهیندرا در سانگ یانگ

2-واگذاری سانگ یانگ به یک شرکت دیگر (شریک تجاری جدید)

3-حمایت دولت کره به هر نحوی از این شرکت

با توجه به سرمایه گذاری بالای گروه صنعتی ماهیندرا بر روی این خودروساز کره ای، این شرکت به راحتی برند سانگ یانگ را از دست نمی دهد یا در آن دوباره سرمایه گذاری کرده و امیدوار است با توجه به تغییرات اساسی که در ظاهر و تکنولوژی خودروهای سانگ یانگ صورت گرفته است بعد از رکود حاصل از کرونا در تمام دنیا، دوباره شاهد فروش خوب این برند باشد و یا اینکه آن را به یک شرکت دیگر واگذار نماید و آن شرکت در صورت خرید سانگ یانگ، با سرمایه گذاری جدید سعی در حفظ این برند جهت بازگشت سرمایه خود می نماید.

در صورتی که هیچ کدام از این دو حالت 1 و 2 اتفاق نیافتد مطمنا دولت کره جنوبی به راحتی اجازه نخواهد داد که اولین برند تولید خودرو در این کشور به راحتی ورشکست شده و از تولید باز ماند و حتما راه حل هایی پیشنهاد خواهد داد.

نکته مهم:

با توجه به بسته بودن واردات خودرو، در صورت ورشکسته گی احتمالی سانگ یانگ، بر روی تعداد واردات این برند به ایران هیچ تاثیری وجود ندارد. ولی بر روی قدرت این برند در خرید و فروش کارکرده خودرو اثر گذار می باشد. چون خریداران احتمالی کارکرده این خودرو، بیم عدم وجود قطعات و خدمات را در ایران خواهند داشت.

با این وجود شرکت رامک خودرو در حال مونتاژ تیوولی در ایران می باشد که این امر خود قوت قلبی برای خریداران این برند می باشد و شرکت رامک یدک (شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش سانگ یانگ در ایران) نیز در رابطه با ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات، بارها از طریق شرکت بازرسی استاندارد و کیفیت ایران مورد تقدیر قرار گرفته است. و از آنجا که تامین قطعات و ارائه خدمات محل درآمد زایی این شرکت می باشد مطمنا از هیچ تلاشی در این رابطه کوتاهی نخواهند کرد.

در همین جا به همه سانگ یانگ سواران توصیه می شود به اخباری که سبب تشویش اذهان آنها می شود گوش نکرده و منتظر تصمیم گیری های لازم از سوی ذینفعان اصلی این برند در داخل و خارج از کشور باشند.

1 نظر

ارسال یک دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

- تبلیغات-

محبوب ترین ها

وضعیت بازار خودرو در تیر و مرداد 1400

وضعیت بازار خودرو در تیر و مرداد ماه 1400 بازار خودرو در تیر و مرداد ماه 1400 به مانند خرداد ماه، با افزایش نسبی قیمت...

بهترین رنگ های خودرو در سال 2020

بهترین رنگ های خودرو در سال 2020 انتخاب رنگ خودرو در کنار انتخاب آپشن، همیشه یکی از دغدغه خریداران خودرو، مخصوصا خودروهای وارداتی بوده است. افراد...

وضعیت بازار خودرو در خرداد 1400

وضعیت بازار خودرو در خرداد ماه 1400 بازار خودرو در خرداد ماه 1400 بر خلاف فروردین و اردیبهشت ماه دچار تکاپوی مختصری بین خریداران و...

وضعیت بازار خودرو در فروردین و اردیبهشت 1400

وضعیت بازار خودرو در فروردین و اردیبهشت 1400 بازار خودرو در فروردین و اردیبهشت ماه سال 1400 به مانند چند ماه گذشته در رکود بسیار...