14.9 C
Tehran
سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
No menu items!
خانه چگونه یک فروشنده موفق باشید فصل پنجم:انواع کلاس خودرو

فصل پنجم:انواع کلاس خودرو

انواع دسته بندی و کلاس خودروها در سایت کارپیج

کلاس بندی یا دسته بندی خودروها

کلاس‌بندی یا دسته بندی خودروها جزو مهمترین پارامترها یادگیری برای یک کارشناس فروش خودرو، یک فعال اقتصادی در حوزه خودرو یا یک علاقه مند به بازار خودرو می باشد. دسته بندی خودروها بر اساس معیارها و پارامترهای مختلفی از جمله ابعاد، اندازه، کاربرد و شکل خاص خودرو صورت می‌گیرد.

یکی از مهمترین و معتبر ترین این کلاس بندی ها، دسته بندی بر اساس ابعاد و اندازه می باشد که در 10 دسته مختلف ( Segment A – B – C – D – E – F – G – H – I – J) و ۱۶ زیر مجموعه متفاوت تولید می‌گردند. این کلاس‌ها بر اساس اندازه و نوع کاربری عبارتند از:

  1. خودروهای فوق کوچک شهری City Cars – Segment A

این خودروها کوچکترین نوع خودروهای سواری می باشند. که به علت ابعاد کوچک مناسب برای خانواده های حداکثر 3 نفره و استفاده در مناطق شلوغ و پر ترافیک می باشد که می توان به راحتی آنها را در فضا های کم خیابان پارک نمود مانند فیات 500.

  1. خودروهای کوچک Super Mini – Segment B

از متداولترین کلاس خودروها می باشد که از کلاس خودروهای فوق کوچک شهری بزرگتر بوده و از خودروهای هاچ بک کوچکتر می باشند. ولی هنوز ضعف این خودروها، کابین جم جور آن می باشد مانند کیا ریو.

  1. خودروهای هاچ‌ بک Hatchback – Segment B و Segment A

این خودروها بیشتر در کلاس B یا Segment B قرار می گیرند ولی بعضی از آنها را می توان به علت ابعاد کوچکتر در کلاس A یا Segment A نیز قرار داد و تنها فرق آنها با دسته بندی های قبلی وجود درب صندوق عقب که به صورت شیشه دار می باشد است یعنی این خودروها 5 درب هستند. این خودروها نیز فضای کابین کوچکی برای استفاده سرنشینان خود دارند مانند بنز A1 یا هوندا سیویک هاچ بک.

  1. خودروهای چند منظوره سایز کوچک Small MPV –

این کلاس خودروها از خودروهای هاچ بک اندکی بزرگتر و فضای سرنشینان آن کمی راحت تر است و ارتفاع خودرو نیز کمی بلند تر از خودروهای کلاس A و B هستند  ولی از کلاس خودروهای سدان و سالون کوچکتر می باشند. این خودروها از نظر قیمتی از کلاس های قبلی گرانتر هستند ولی از نظر امکانات با آنها برابری می کنند مانند بنز کلاس B .

  1. خودروهای چند منظوره سایز بزرگ Large MPV – Segment M

این خودروها بزرگ و جادار می باشند و می توانند 5، 7 یا 9 سرنشین در خود جای دهند. خودروهای MPV نیز در ابعاد متوسط و بزرگ تولید می شوند و با توجه به ابعاد خود، کاربرد های متنوعی دارند.مانند کیا سدونا.

  1. خودروهای سدان یا سالون Sedan & Saloon – Segment C

این خودروها یکی از متداولترین نوع کلاس خودرویی می باشد که به خودروهای صندوقدار نیز معروف می باشند. از خودروهای فوق کوچک شهری و کوچک فضای کابین بزرگتر و راحت تری دارند که در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند و در کلاس مانند بنز کلاس C (سایز کوچک) و خودورهای سدان بزرگتر مانند بنز کلاس E (سایز متوسط) در رده Segment D قرار می گیرند.

  1. خودروهای استیشن Estate & Station Wagon – Segment M

این خودرو ها می توانند در کلاس خودروهای سدان یا کوپه باشند با این تفاوت که صندوق عقب آنها به اتاق خودرو اضافه و دارای طول بزرگتری نسبت به خودروهای سدان و کوپه می باشند مانند خودرو ولوو V60.

  1. خودروهای کوپه Coupes:

خودروهای کوپه معمولا خودروهایی اسپرت با قدرت موتور بالا می باشند که از نظر ارتفاع کوتاه تر از خودروهای سدان می باشند و از نظر طراحی نیز جذابتر می باشند.خودروهای کوپه در دو دسته، دو درب و چهار درب تولید می شوند.

خودروی آئودی TT نمونه ای از خودروی کوپه دو درب می باشد که در این خودورها فضای سرنشینان عقب بسیار کم می باشد.مرسدس بنز CLS نمونه خودروهای کوپه چهار درب می باشد.

  1. خودروهای کراس‌اوور – Crossover Segment J

خودروهای کراس اوور جزو محبوبترین دسته کلاس خودروها در جهان می باشد این خودروها شبیه خودروهای کوپه می باشند که از نظر ارتفاع از آنها بزرگتر و از خودروهای اس یو وی کوتاه تر می باشند و قابلیت آف رود را ندارند. در رده مانند سانگ یانگ تیوولی.

  1. خودروهای شاسی‌بلند SUV – Segment J

خودروهای اس یو وی از خودروهای کراس آوور بزرگتر بوده و توانایی حرکت در مسیر های سخت و ناهموار را دارند. دارای فضای کابین بزرگ و راحت برای سرنشینان خود می باشد و مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودوهای قبلی که توضیح داده شد دارند. و در کلاس Segment J هستند مانند بی ام و X5.

خودروهای شاسی بلند کوپه نیز در این دسته قرار می گیرند با این تفاوت که فضای عقب خودور آنها مانند خودروهای کوپه می باشند و دارای سقف هایی با شیب تند می باشند مانند بی ام و X6 .

  1. خودروهای دو دیفرانسیل Off Roader & 4*4 – Segment J

این خودروها مانند خودروهای اس یو وی بوده با این تفاوت که مخصوص حرکت و رانندگی در مسیرهای ناهموار می باشند سیستم تعلیق و الباقی آپشن های این خودروها برای استفاده در این مسیرها طراحی و نصب شده است و معمولا دو دیفرانسیل و با چرخ هایی با رینگ 18 به بالا می باشند و از لاستیک هایی با عاج بزرگ استفاده می نمایند.مانند تویوتا لندکروز

  1. خودروهای بدون سقف Cabriolet- Segment S

خودروهایی شبیه به خودروهای کوپه می باشند با این تفاوت که سقف ثابت فلزی نداشته و به جای آن از سقف متحرک برزنتی استفاده می کنند. این خودروها بسیار زیبا و پرطرفدار می باشند.مانند خودرو پورشه باکستر.

خودروهای کابریولتی که فقط دو سرنشینه هستند رودستر می گویند.

  1. خودروهای جی‌تی Grand Tourer & Grand Tourismo- Segment S

خودروهای کوپه ای که در ابعاد بزرگتر و کشیده تر تولید می شوند و معمولا موتورهای 8 و 12 سیلندر بر روی آنها نصب می شود- مانند تویوتا جی تی.

  1. خودروهای وانت بار Pick-up Truck- Segment M

این خودروها معمولا برای کاربری صنعتی و کشاورزی تولید می شوند و هدف از استفاده از آن، حمل بارهای کوچک و متوسط می باشد و فضای عقب خودرو بدون سقف بوده و محل قرار گیری بار می باشد. در دو دسته 2 و 4 سرنشین تولید می شوند. مانند خودرو تویوتا هایلوکس.

  1. ابرخودروها Super cars – Segment S

این خودورها معمولا خاص بوده و در طراحی های بسیار زیبایی در ظاهر و داخل خودرو دارند و روی این خودورها موتورهایی با قدرت های بسیار بالا استفاده می شود و دارای آپشنهای خاص و لوکسی می باشند و شتاب صفر تا 100 آنها بین 4 تا 6 ثانیه می باشد. مانند بوگاتی شیرون.

  1. خودروهای با کاربری خاص Special Purpose Vehicle – Segment M

این خودروها برای کاربری خاص تولید می شوند. مانند خودروهای لیموزین یا تشریفاتی. این خودورها با طولی بزرگ تر از الباقی خودروها، دارای فضایی بسیار بزرگ برای مهمان های خود می باشند و در داخل کابین آنها امکاناتی نظیر یخچال، سینمای خانگی و … قرار دارد. مانند رولز رویس فانتوم

ارسال یک دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

- تبلیغات-

محبوب ترین ها

وضعیت بازار خودرو در تیر و مرداد 1400

وضعیت بازار خودرو در تیر و مرداد ماه 1400 بازار خودرو در تیر و مرداد ماه 1400 به مانند خرداد ماه، با افزایش نسبی قیمت...

بهترین رنگ های خودرو در سال 2020

بهترین رنگ های خودرو در سال 2020 انتخاب رنگ خودرو در کنار انتخاب آپشن، همیشه یکی از دغدغه خریداران خودرو، مخصوصا خودروهای وارداتی بوده است. افراد...

وضعیت بازار خودرو در خرداد 1400

وضعیت بازار خودرو در خرداد ماه 1400 بازار خودرو در خرداد ماه 1400 بر خلاف فروردین و اردیبهشت ماه دچار تکاپوی مختصری بین خریداران و...

وضعیت بازار خودرو در فروردین و اردیبهشت 1400

وضعیت بازار خودرو در فروردین و اردیبهشت 1400 بازار خودرو در فروردین و اردیبهشت ماه سال 1400 به مانند چند ماه گذشته در رکود بسیار...